Ibn Taymiyyah’s kärlek till Ahlel Bayt

Info

Denna text är skriven av Sanningen om Shia 

Introduktion

En av de hårdaste motståndarna till shia var Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah och på grund av detta har shia förtalat honom genom att påstå att han var en nasibi (dvs. hatare av Ahlel Bayt). Answering-Ansar hemsidan till exempel refererar till honom som ”imamerna av nasibis, Ibn Taymiyya”. Men ändå så var Ibn Taymiyyah en älskare av Ahlel Bayt och inte nog med att han älskade Ahlel Bayt, han förklarade oftentligt nödvändigheten av att älska Ahlel Bayt som en del av Ahlus Sunnah wal Jama’ah bekännelse.

Låt oss berätta vad Shaykh al-Islam Ibn Taymiyyah skrev i sin mest berömda bok, Al-aqeedah Al-Wasitiyyah, han sade:

Utal

”De (de troende) acceptera vad som har rapporterats kontinuerligt från prinsen av de troendes Ali ibn Abi Talib …”

(Ibn Taymiyyah, Al-aqeedah Al-Wasitiyyah, kapitel 4)

 

Ibn Taymiyyah sade vidare:

”De bästa männen i denna Ummah efter profeten är: Abu Bakr, sedan Umar, tredje: Uthman, och det fjärde. Ali ibn Abi Talib (må Allah vara nöjd med dem alla)”

(Ibn Taymiyyah, Al-aqeedah Al-Wasitiyyah, kapitel 4)

När det gäller profetiska hushållet sade Ibn Taymiyyah:

”Ahlus Sunnah borde älska profetens familj, ge dem stöd och hedra profeten i sin vilja för dem som han sa på Ghadir Khumm:” Jag ber er av Allah att ta hand om min familj, jag ber er av Allah att ta hand om min familj. ”

(Ibn Taymiyyah, Al-aqeedah Al-Wasitiyyah, kapitel 4)

 

När han förklarade Sunni tro sade Shaykh al-Islam:

”De (Ahlus Sunnah) älskar Guds budbärare familj, de ser dem med kärlek och lojalitet och de lyssnar till kommando av Allahs budbärare om dem … men de avvisar vägen för (Shia) Rafidhis som hatar Sahaabah och förtal dem och de avvisar vägen för Nasibis som förolämpar Ahlel Bayt i ord och handling. ”

(Ibn Taymiyyah, Majmoo al-Fatawa, 3 / 154)

Ibn Taymiyyah var så kränkt och ledsen på grund av av Husayns död vid Karbala att han sade följande:

”Må Allah förbanna hans mördare och den som var glad med hans mord!”

(Ibn Taymiyyah, Majmoo al-Fatawa, Vol.4, pp.403-404)

Det är intressant att se och läsa hur slarviga och ansvarsfulla shia är när det gäller att kasta runt förolämpningar så som att kalla folk för nasibis! Det är mycket lik den oansvariga attityden som man finner hos de israeliska sionisterna som slänger runt förolämpningar och kallar en för antisemitisk om man förolämpar Israel. Shia definiera en ”nasibi” som en som förolämpar shia och dess tro för i verkligheten har definitionen utav ordetingenting alls att göra med Ahlel Bayt! Hur oärliga är inte Answering-ansars påståenden att Ibn Taymiyyah var en nasibi: som om en nasibi i hans rätt sinne skulle kalla till en skyldighet att älska den profetiska hushåll? Vilken nasibi skulle påstå att Ali ibn Abi Talib var bland de fyra största män i all islamisk historia? Skulle inte en nasibi glädjas utav Profetens sonsons död?

Shia propagandister hänvisa till oss som ”takfeeris” och andra sådana saker men i verkligheten är det de som är skyldiga till detta! Låt mig påminna er läsare om att i shia fiqh så är en ”nasibi” värre än en icke-troende. Lägg märke till hur lätt den shiamuslimska propagandister kallar folk ”nasibis”! Varför skulle då shia någonsin klaga på ”takfeeri sunniter” när de själva är skyldiga till värre än detta?  Att kolla någon en nasibi är takfeer och det är faktiskt värre än takfeer!

Slutord

Det är intressant att se och läsa hur slarviga och ansvarsfulla shia är när det gäller att kasta runt förolämpningar så som att kalla folk för nasibis! Det är mycket lik den oansvariga attityden som man finner hos de israeliska sionisterna som slänger runt förolämpningar och kallar en för antisemitisk om man förolämpar Israel. Shia definiera en ”nasibi” som en som förolämpar shia och dess tro för i verkligheten har definitionen utav ordetingenting alls att göra med Ahlel Bayt! Hur oärliga är inte Answering-ansars påståenden att Ibn Taymiyyah var en nasibi: som om en nasibi i hans rätt sinne skulle kalla till en skyldighet att älska den profetiska hushåll? Vilken nasibi skulle påstå att Ali ibn Abi Talib var bland de fyra största män i all islamisk historia? Skulle inte en nasibi glädjas utav Profetens sonsons död?

Shia propagandister hänvisa till oss som ”takfeeris” och andra sådana saker men i verkligheten är det de som är skyldiga till detta! Låt mig påminna er läsare om att i shia fiqh så är en ”nasibi” värre än en icke-troende. Lägg märke till hur lätt den shiamuslimska propagandister kallar folk ”nasibis”! Varför skulle då shia någonsin klaga på ”takfeeri sunniter” när de själva är skyldiga till värre än detta?  Att kolla någon en nasibi är takfeer och det är faktiskt värre än takfeer!

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


20 + tre =