Khomeini: Imamerna kontrollerar atomerna i universum

Enligt Ayatollah Khomeini så kontrollerar de tolv imamerna atomerna i universum, i den svenska översättningen av Khomeinis bok: ”Islamiskt statsstyre” översatt av Den väntades vänner som är en av de största shiitiska sidorna på svenska om inte den största står det:

För att bevisa att en regering och en auktoritet tillhör Imamen(A) är inte att antyda att Imamen(A) inte har någon andlig status. Imamen(A) innehar sannerligen vissa andliga dimensioner som inte är kopplade till deras funktion som en ledare. Imamens(A) andliga status är en universell gudomlig ställföreträdare, som det ibland har nämnts av Imamerna(A). Det är ett ställföreträdandeskap som hänför sig till hela skapelsen, i kraft av vilken alla universums atomer ödmjukar sig inför den som innehar denna auktoritet och ställning. Att ingen, inte ens profeterna(A)106, kan uppnå Imamernas(A) andliga status är en av den väsentliga tron i vår Shiitiska rättsskola. Faktum är att det enligt traditionerna som vi har fått så existerade Profeten(S) och Imamerna(A) innan skapelsen av världen i form av ljus belägna nedanför den gudomliga tronen.
De var alltså överlägsna andra människor även i det säd som de växte från och i deras fysiska bildning107. Deras exalterade station begränsas endast av den gudomliga viljan, som det indikerats av Gabriel(A) uttalande som återfinns i traditionerna angående miraj: ”Om jag skulle närma mig så mycket som ett fingers vidd så skulle jag brinna.”108 Profeten(S) sade själv: ”Vi har en status hos Gud som är bortom räckvidden för profeterna.”109 Det är en del av vår tro att Imamerna åtnjuter samma status, även innan frågan om en regering kom upp.

Screenshot från boken
Svenska

Arabiska

Ayatollah Khomeini i boken ”Al Hukuma Al Islamiyah” – Manshourat al Maktabah al Islamiya al Kubrah – sida 52.

Vad lär vi oss om shiiternas teologi när att läsa detta utdrag? Vi lär oss följande:

  • Khomeini skriver ”alla universums atomer ödmjukar sig inför den som innehar denna auktoritet” vilket betyder att de tolv imamerna kontrollerar alla atomer i universum.
  • Han fortsätter med: ”Att ingen, inte ens profeterna(A)106, kan uppnå Imamernas(A) andliga status är en av den väsentliga tron i vår Shiitiska rättsskola.” baserat på detta blir det tydligt att det är en del av shiiternas tro att de tolv imamerna är bättre än profeterna och att deras andlig status är högre än dem.
  • De fortsätter med: ”Faktum är att det enligt traditionerna som vi har fått så existerade Profeten(S) och Imamerna(A) innan skapelsen av världen i form av ljus belägna nedanför den gudomliga tronen.” e. Enligt deras hadither så existerade Profeten och Imamerna i form av ljus under Allahs tron innan Han skapade värden.
  • Och han avslutar med att tillskriva en lögn till Profeten, han skriver att Profeten sade: ”Vi har en status hos Gud som är bortom räckvidden för profeterna.” och vad som menas med denna hadith är: Ahlul bayts status är så hög att inte ens profeterna AS kan nå den.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


tre × 5 =