Sanningen om Abu Bakr – Hadithen: ”…den som gör henne arg

Info

Denna text är skriven av Sanningen om Shia 

Introduktion

Hela hemsidan som ska avslöja ”sanningen” om Abu Bakr (رضى الله عنه) baseras på händelsen av Fadak. Detta är shias favorit ämne, och denna historian, i kombination med oehört bra skådespelande och retorik, är något som shia barn växer upp till.

 Shia propogandister känner inga betänkligheter och dem uttnytjar historian om Fadak för att återuppliva fitnah och meningsskiljaktigheter som dog för flera hundra år sen. Ahlus Sunnah wal Jama’ah fokuserar inte på historian om Fadak och detta just för att förhindra meningslös fitnah och i respekt för Abu Bakr (رضى الله عنه) och Fatima (رضى الله عنه), två av dem största personligheterna inom Islam.

Och just på grund av faktumet att historian om Fadak inte är i fokus inom sunni cirklarna har inte många sunni ungdomar detaljerna kring detta ämnet och många har även inte hört talas om detta! Men å andra sidan är shia ungdomar tränade med propoganda för att sedan angripa ovetande sunniter. Denna obalans av kunskap leder i sin tur till ”seger” för shia propogandister samtidigt som demm medvetet förvirrar dem ovetande sunniterna.

I verkligheten är shias version av Fadak väldigt partisk och motsatsen till fakta. Deras version är ännu en produkt av taqiyyah och manipulation av historian som är designad just för att få Abu Bakr (رضى الله عنه) att se dålig ut.

”Vad är Fadak?” kanske några undrar som inte har någon som helst kunskap kring detta ämnet.

Fadak är namnet på en egendom som Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) privat ägde. Efter Profetens (صلّى الله عليه وآله وسلّم) förväntade Fatima (رضى الله عنه) att hon skulle ärva Fadak men Abu Bakr (رضى الله عنه) vägrade ge det till henne och istället donerade han det till staten som välgörenhet. Och det är baserat på just den här händelsen som shia förtalar Abu Bakr (رضى الله عنه), då dem påstår att han ”stal” land från Profetens dotter.

Vad var anledningen då till att Abu Bakr (رضى الله عنه) inte gav Fatima (رضى الله عنه) fadak? Anledningen till att Abu Bakr (رضى الله عنه) inte gav Fatima (رضى الله عنه) fadak och inte heller kunde inom Islams lagar var just på grund av Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) sade att Profeter inte lämnar arv ifrån sig. Bevis på detta kan man finna i både sunni och shia källor.

Med det här sagt låt oss insha’Allah kolla och gå genom den hemsidan som cirkulerar runt i internet som sägs att avslöja sanningen om Abu Bakr (رضى الله عنه). Insha’Allah i nästa inlägg ska jag bara fokusera på deras så kallade bevis och adressera dem one by one och visa att det inte finns någon sanning om Abu Bakr (رضى الله عنه) där utan bara förtvistade manipulationer i kombination med okunskap, taqiyyah och hatet som flöder fritt i deras hjärtan.

Artikel

Insha’Allah så ska jag adressera deras argument one by one. Jag är inte perfekt, misstag kommer finnas, så insha’Allah påminn mig bara så blir det kheir.

1) Den första hadithen som dem använder som bevis och argument emot Abu Bakr  (رضى الله عنه) är följande:

~ Volym 5, bok 57, nummer 61:

Allahs Budbärare sade: ”Fatima är en del av mig och den som ger henne arg, gör mig arg.”

En shia som använder sig utav denna hadith som bevis gentemot Abu Bakr  (رضى الله عنه) har ingen som helst kunskap inom ämnet och igentligen skjuter sig själv i foten genom att göra detta! För att genom att använda en sådan hadith, då dem tror att det stärker deras argument, är sanningen att det bara försvagar det och till och med förstör deras argument totalt!

För om shia igentligen visste under vilken situation som Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) yttrade just det uttalet skulle dem inte överhuvudtaget använda sig utav den här hadithen. Sanningen är att Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) adressera uttalande ovan: ”…den som gör henne arg, gör mig arg.” till Ali (رضى الله عنه) som hade gjort Fatima (رضى الله عنه) arg under en välkänd incident.

Denna incident kan man finna i böcker utav högst uppsatta shia lärda så som Ibn Babaveh Al-Qummi som är också bättre känd som Al-Sadooq. Man finner den berättelse i hans bok ”Elal Al-Sharae’”,  samma narrationer har också publicerats i shia hemsidan al-shia.com men det verkar som hela hemsidan har tagits bort.

Iallafall det här hade dem publicerat:

Majlisi “Bihar” 43/201-202
إنه جاء شقي من الاشقياء إلى فاطمة بنت محمد صلى الله عليه واله فقال لها : أما علمت أن عليا قد خطب بنت أبي جهل فقالت : حقاما تقول : فقال : حقا ما أقول – ثلاث مرات – فدخلها من الغيرة ما لا تملك نفسها وذلك أن الله تبارك وتعالى كتب على النساء غيرة وكتب على الرجال جهادا .
وجعل للمحتسبة الصابرة منهن من الاجر ما جعل للمرابط المهاجر في سبيل الله .
قال : فاشتد غم فاطمة عليها السلام من ذلك ، وبقيت متفكرة هي حتى أمست وجاء الليل حملت الحسن على عاتقها الايمن والحسين على عاتقها الايسر وأخذت بيد ام الكثوم اليسرى بيدها اليمنى ثم تحولت إلى حجرة أبيها فجاء علي عليه السلام فدخل في حجرته فلم ير فاطمة عليها السلام فاشتد لذلك غمه وعظم عليه ، ولم يعلم القصة
ماهي فاستحيى أن يدعوها من منزل أبيها فخرج إلى المسجد فصلى فيه ماشاء الله ثم جمع شيئا من كثيب المسجد واتكا عليه .
فلما رأى النبي صلى الله عليه واله ما بفاطمة من الحزن أفاض عليه الماء ثم لبس ثوبه ودخل المسجد ، فلم يزل يصلي بين راكع وساجد وكلما صلى ركعتين دعا الله أن يذهب ما بفاطمة من الحزن والغم وذلك أنه خرج من عندها وهي تتقلب وتتنفس الصعداء فلما رآها النبي صلى الله عليه وآله أنها لا يهنئها النوم ، وليس لها قرار قال لها : قومي يابنية فقامت فحمل النبي صلى الله عليه واله الحسن وحملت فاطمة الحسين وأخذت بيد ام الكثوم فانتهى إلى علي عليه السلام وهو نائم فوضع النبي رجله على رجل علي فغمزه وقال : قم ياأبا تراب ، فكم ساكن أزعجة ، ادع لي أباكبر من داره وعمر من مجلسه وطلحة .
فخرج علي عليه السلام فاستخر جهما من منزلهما ، واجتموا عندرسول الله فقال رسول الله صلى الله عليه واله : يا علي أما علمت أن فاطمة بضعة مني وأنا منها ، فمن آذاها فقد آذاني [ ومن آذاني فقد آذي الله ] ( 1 ) ومن آذاها بعد موتى كان كمن آذاها في حياتي ، ومن آذاها في حياتي كان كمن آذاها بعد موتى

Översättning lyder ungefär såhär:

Det berättas på bemyndigande av Abu Abdullah Jafar al-Sadiq: En olycklig av de olyckligaste kom till Fatima dotter till Allahs budbärare, och sa till henne: ”Visste ni inte att Ali föreslås att gifta sig med (Khataba) den dotter till Abu Jahl?” Hon sa: ”Är det sant det du säger? Han sade tre gånger: ”Vad jag säger är sant.” Avundsjuka trädde i henne (hjärta) i en utsträckning som hon inte kunde kontrollera, för Allah har bestämt att kvinnor ska vara svartsjuk och att män utför jihad och Han har gjort belöning för den  tålmodiga (kvinnan) som liknar den av Murabit och Muhajir i vägen för Allah.

Han sade: Och Fatima ångest blev svår och hon förblev tänkande på det tills nattetid … hon flyttade till sin fars bostad. Ali kom till hans bostad och såg inte Fatima och hans ångest ökade och blev stor på honom, även om han inte visste vad som hände och han skämdes för att kalla henne från hennes fars hus så han gick till moskén och bad så mycket som Allah ville och han samlat några av sanden i Masjid och lade sig på det.

När profeten såg hur ledsen och ångestfylld Fatima var, hällde han vatten över sig själv och tog på sig sina kläder och gick in i Moskén. Han fortsatte att be, gjorde rukoo och sujood och efter varje gång han avslutade två Raka gjorde han Du’a till Allah att Han tar bort vad Fatima hade av sorg och ångest, eftersom han lämnade henne då hon vände sig om mycket och andades tungt. När profeten såg att hon inte kunde sova och inte kunde vila sa han: ”O dotter, Stig upp!” Så hon reste sig och profeten bar Al-Hassan och hon bar al-Hussain och tog tag i Umm Kulthoom hand tills de nådde Ali (AS) medan han sov.

Profeten satte sin fot på Ali, nöp honom och sade: ”Stig Abu Turab! Du har förstört många en vilande person. Hämta åt mig Abu Bakr från hans hus och Umar från hans Majlis och Talha. ”Så Ali gick och fick dem från deras hus och de samlades kring Allahs budbärare.

Allahs budbärare sade sedan: ”O Ali! Vet ni inte att Fatima är en bit av mig och jag är från henne. Den som stör henne, stör mig och den som stör mig har stört Allah, och den som stör henne efter min död är det som om han har stört henne under min livstid och den som störde henne i min livstid är det som om han har stört henne efter min död. ”

(källa: Ibn Babveh Al Qummi’s “Elal Al-Sharae’”, sid.185-186, Al-Najaf Print; finns också i Majlisi “Bihar” 43/201-202)

Den här historian finnas också hos Al-Majlisi i hans bok ”Jala Al-Eoyon”. Och låt mig påminna er att det finns inte så många högt uppsatta shia lärda så som Al-Majlisi och Al-Sadooq och både utav dem återberättar denna historian!

Så det var igentligen Ali (رضى الله عنه) som hade gjort Fatima (رضى الله عنه) arg och följaktligen tuktade Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) honom genom att säga den som retar Fatima (رضى الله عنه) retar honom. Och enligt shia berättelsen ovan sätter Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) sin fot över honom och till med nyper honom! Och inte bara det utan han kallade också på sahaba för att offentligt tukta Ali (رضى الله عنه) i frågan.

Ni ska veta mina bröder och systrar att detta är inte första gången Ali (رضى الله عنه) har gjort Fatima (رضى الله عنه) arg utan shia dem själva skriver att det har hänt flera gånger innan.

För enligt shia dem själva har Ali (رضى الله عنه) gjort Fatima (رضى الله عنه) arg mer än en gång då. En gång såg hon honom vila sitt huvud i knät av en slavinna som hade gavts till honom i gåva. Fatima (رضى الله عنه) efter hon vittnade om händelen blev arg och begav sig till sin fars hus, något som gifta kvinnor brukade göra under den tiden när dem var arga på maken eller hade äktenskaps problem.

Följande shia hemsida, ”Ya Zahra”  skriver följande om händelsen:

Majlisi “Biharul anwar” 43/147
عن أبي ذر رحمة الله عليه قال : كنت أنا وجعفر بن أبي طالب مهاجرين إلى بلاد الحبشة ( 1 ) فاهديت لجعفر جارية قيمتها أربعة آلاف درهم ، فلما قدمنا المدينة أهداها لعلي عليه السلام تخدمه ، فجعلها علي في منزل فاطمة .
فدخلت فاطمة عليها السلام يوما فنظرت إلى رأس علي عليه السلام في حجر الجارية فقالت : يا أبا الحسن فعلتها ، فقال : لا والله يا بنت محمد ما فعلت شيئا فما الذي تريدين ؟ قالت تأذن لي في المصير إلى منزل أبي رسول الله صلى الله عليه واله فقال لها : قد أذنت لك .
فتجللت بجلالها ، وتبرقعت ببرقعها

Översättningen lyder ungefär så här:

Al-Qummi och Al-Majlisi berättade i bemyndigande av Abu Thar: Jag flyttade med Jafar ibn Abi Talib till Abyssynia. En slavinna värd 4.000 dirhams gavs till Jafar som gåva. När vi kom till Medinah gav han den till Ali som en gåva så att hon kan tjäna honom. Ali höll henne i Fatimas hus. En dag kom Fatima in och såg att hans huvud var i flickans knä. Hon sade: ”O Abu al-Hasan! Har du gjort det!?” Han sade: ” O dotter Muhammad! Jag har inte gjort någonting, så vad är det ni vill?” Hon sa: ” Tillåter du mig att gå till min faders hus?” Han sade: ”Jag kommer att låta dig.” Så hon bar hennes jilbab och gick till Profeten.

(källa: Ibn Babaveh Al-Qummi’s “Elal Al-Sharae’”, sid.163; finns också i Bihar Al-Anwar, sid.43-44, Kapitel “Hur hennes liv med Ali var”)

En annan välkänd shia hemsida som har återberättat händelser då Ali (رضى الله عنه) har gjort Fatima (رضى الله عنه) arg är Yasoob.

Så vi ser hur shia själva påstår och återberättar att Ali (رضى الله عنه) hade upprört Fatima (رضى الله عنه) flera tillfällen. Och som nämnd ovan bland en av dem tillfällen var då Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) sade: ”…den som gör henne arg, gör mig arg.” och detta var riktad mot Ali (رضى الله عنه). Men ändå så är shia så pass ignoranta att dem använder sig utav den hadithen gentemot Abu Bakr (رضى الله عنه)?!

Slutsats

Detta bevisar mina brödrar och systrar:

a) Ali (رضى الله عنه) var den som hade gjort Fatima (رضى الله عنه) upprörd vid flera tillfällen och hadithen var riktad mot honom. Shia väljer antagligen att ignonera detta och att inte referera tillbaks till deras egna böcker eller så har dem bara ingen kunskap om detta, Allah vet bäst.

Men i vilket fall om denna hadith stämmer så sannerligen befaller Allahs straff Ali (رضى الله عنه) först och främst! Detta säger jag för att dem bakom hemsidan och flertals shia påstår att Abu Bakr (رضى الله عنه) gjorde Fatima (رضى الله عنه) arg vilket i sin tur gjorde Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) arg och vilket i sin tur gör Allah arg.  Stämmer inte den logiken in på Ali (رضى الله عنه) isåfall, eftersom han hade upprört Fatima (رضى الله عنه) flertals gånger? Isåfall befaller Allahs straff först och främst Ali (رضى الله عنه).

Eller gäller detta bara Abu Bakr (رضى الله عنه)?!

b) Vad säger shia om detta, att Fatima (رضى الله عنه) ble arg på Ali (رضى الله عنه)? Hur ska dem besvara detta? Vad än för argument dem använder för att skydda Ali (رضى الله عنه) kan vi också använda för Abu Bakr (رضى الله عنه)!

c) Shia gillar inte rapportera saker i helhet. Dem gillar inte att visa hela bilden utan alltid, alltid, alltid insisterar dem på att välja och ta det som nyttar deras lustar och lögner och förtvista dem ännu mer så dem kan lura Muslimerna. Detta är bevis på det då dem väljer att ta hadithen och inte bry sig om att förklara varför Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) sade så och vem han sade till!

d) Inte var Fatima (رضى الله عنه) bara arg på Abu Bakr (رضى الله عنه) på grund av Fadak men shia glömmer att berätta till oss att hon va arg på Ali (رضى الله عنه) också!

”När Fatima begärde Fadak från Abu Bakr och han vägrade att ge den till henne, återvände hon full av ilska som inte kan beskrivas och hon var sjuk, och hon var arg på Ali för att han vägrade att hjälpa henne.” (källa: Al-Majlisi’s Haqq-ul-Yaqeen, sid.203-204; finns också i Al-Tusi’s Amali, s.295)

e) Shia bevisar själv från sina egna källor genom att återberätta dessa berättelser att Ali (رضى الله عنه) inte är felfri. Sannerligen om Ali (رضى الله عنه) var felfri så skulle han inte göra misstaget att gör Fatima (رضى الله عنه) arg. Och sannerligen om Ali (رضى الله عنه) var felfri, och som shia påstår, vet vad som döljer sig i framtiden kunde han ha förhindrat allt genom att hjälpa Fatima (رضى الله عنه) genom att informera Profeten (صلّى الله عليه وآله وسلّم) vad som kommer hända efter hans död och be honom eller själv klargöra saker och ting!? Nej, allt detta hände inte för att Ali (رضى الله عنه) inte är felfri!

I sammanfattning, shia tar det uttalande som var adresserat till Ali (رضى الله عنه) och använder det endast gentemot Abu Bakr (رضى الله عنه) när fakta och information från deras egna böcker bevisar att hon är arg på båda utav dem!

Nästa inlägg kommer att innehållet svaret till deras nästa argument/bevis. (Det verkar som att skribenten har slutat vara aktiv och därav är detta den enda delen tillgänlig) 

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*


fyra × 5 =